معرفی برترین فیلم‌ های ترسناک گوتیک

 

معرفی برترین فیلم‌ های ترسناک گوتیک: ژانر وحشت، همواره یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی است. ترس گاهی می‌تواند هیجان انگیز و لذت بخش باشد؛ مخصوصا اگر به دنبال بالا بردن آدرنالین خونتان باشید.

ژانر وحشت فقط به جامپ اسکرها یا نمایان شدن ناگهانی ارواح خلاصه نمی‌شود. وحشت گوتیک، یکی از محبوب‌ترین زیرمجموعه‌های این ژانر پرطرفدار است. داستان‌هایی که در دل قلعه‌های قرون وسطایی، روایت می‌شوند. از طراحی صحنه‌های جذاب گرفته تا لباس‌های کلاسیک وگران قیمت.

فیلم‌های ترسناک گوتیک، معمولا تلفیقی از ایده‌های عاشقانه، وحشتناک و تخیلی هستند. هیولاهای مخوف، قهرمانان زن، طراحی‌های زیبا و آمیخته با حوادث ماوراء‌الطبیعی، همگی از اجزای اصلی ترسناک گوتیک می‌باشند. ژانر وحشت در چند سال اخیر بیشتر با ایده‌های تکراری و بدون نوآوری خاصی به حضور خود در دنیای هنر هفتم ادامه داده است. با این وجود، نباید از آثار درخشانی که از بدو تولد این ژانر تولید شده‌اند چشم پوشی کرد. در مقاله‌ی پیش‌رو، برترین فیلم‌های ترسناک گوتیک را که تا به امروز از سمت منتقدین و طرفداران این ژانر، تحسین شده‌اند را به شما معرفی خواهم کرد.

 

۱۰. بالماسکه‌ی مرگ سرخ (The Masque Of The Red Death)

کارگردان: راجر کورمن

تاریخ اکران: ۱۹۶۴

The Masque Of The Red Death

ادگار آلن پو، از سمت بسیاری از علاقه‌مندان هنر هفتم به عنوان پادشاه بزرگ ژانر ترسناک گوتیک شناخته می‌شود. این نویسنده‌ی ماهر و قهار با نگارش داستان بالماسکه‌ی مرگ سرخ (The Masque Of The Red) بار دیگر ثابت کرد که چقدر راحت می‌تواند دنیایی وحشتانک را خلق کند. دنیایی که در آن ظالمی شرور به نام شاهزاده پروسپرو، مردم خود را در طول روز به وحشت انداخته و در پایان شب به قصر مجلل خود باز می‌گردد و به عیش و نوش بی پایان خود جان می‌بخشد. با این وجود، ظلم همیشه ابدی نیست و پروسپرو با کارمای بی‌رحم زندگی خود در قالب مردی با شنلی قرمز و نقاب بالماسکه‌ای، مواجه می‌شود. او پروسپرو را با ترسی بی انتها رو‌به‌رو می‌کند. مردی که بوی خون می‌دهد.

 

۹. شوالیه‌ی بی‌سر (Sleepy Hollow)

کارگردان: تیم برتون

تاریخ اکران: ۱۹۹۹

Sleepy Hollow

جانی دپ از بازیگرانی است که به خوبی می‌تواند در هر نقشی با ژانرهای متفاوت بدرخشد. دپ در سال ۱۹۹۹ با نقش‌آفرینی در فیلم شوالیه‌ی بی‌سر (Sleepy Hollow) اثر تیم برتون کارگردان موفق ژانر وحشت، توانست نقشی به‌یادماندنی را ایفا کند. شوالیه‌ی بی‌سر، داستان افسری جوان به نام ایکابد کرین را به نمایش در می‌آورد. کرین با ورود به شهر کوچک اسلیپی هالو، درگیر ماجراهای عجیب و غریبی می‌شود. از ماجراجویی‌های عاشقانه گرفته تا حل کردن معماهایی که نکته مشترکشان، وجود مقتولانی بدون سر است. فیلم شوالیه‌ی بی‌سر با بازی درخشان جانی دپ، کریستینا ریچی و کریستوفر واکن، داستانی جذاب و مرموزی را برای عاشقان وحشت گوتیک به نمایش در آورده است.

 

۸. خاندان آشر (House Of Usher)

کارگردان: راجر کورمن

تاریخ اکران: ۱۹۶۰

House Of Usher

راجر کورمن در دهه‌ی ۶۰ میلادی، بسیاری از آثار سینمایی خود را با اقتباس از داستان‌های کوتاه ادگار آلن پو، نویسنده‌ی ماهر ژانر ترسناک و رازآلود، ساخته است. فیلم خاندان آشر (House Of Usher) اولین فیلم از راجر کورمن است که با اقتباس از داستان‌های آلن پو ساخته شده و به خوبی نشان می‌دهد که این کارگردان چقدر ماهرانه می‌تواند داستان‌های کوتاه ترسناک و رازآلود را به آثاری سینمایی و جذاب تبدیل کند. خاندان آشر با بازی وینسنت پرایس در نقش رودریک آشر، میرنا فاهی در نقش مادلین آشر و مارک دیمون در نقش فیلیپ وینتروپ، یکی از بهترین داستان‌های گوتیکی را که آلن پو به نگارش در آورده است را روی پرده‌های نقره‌ای سینما می‌برد. فیلم‌بردای و فیلم‌نامه‌ی قوی این اثر، تلفیقی از ترس روانی و مفاهیم جنسی را به خوبی تعریف می‌کنند. مفاهیمی که باعث شده‌اند تا خاندان آشر به یک اثر کلاسیک تماشایی و ماندگار تبدیل شود.

 

۷. دراکولای برام استوکر( Bram Stoker’s Dracula)

کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا

تاریخ اکران : ۱۹۹۲

Bram Stoker’s Dracula

دراکولای برام استوکر (Bram stoker’s Dracula) اثر فرانسیس فورد شاید از نظر بسیاری از منتقدین و دوستداران ژانر وحشت، فیلمی نه‌چندان ترسناک باشد اما این اثر با طراحی لباس‌های منحصر‌به‌فرد و فضایی عالی که این فیلم را بیش از هر چیز دیگری به یک اثر گوتیک تبدیل کرده، توانست جایزه‌ی اسکار بهترین طراحی لباس را به دست آورد. فرانسیس فورد کوپولا با تجسم و بازآفرینی دوباره از داستان کلاسیک برام استوکر، توانست به خوبی مفاهیمی همچون سرکوب جنسی در دوران ویکتوریا را با لحنی خاص بیان کند. از بازیگران این فیلم می‌توان به کیانو ریوز، گری اولدمن و آنتونی هاپکینز اشاره کرد. دراکولا، با بازی درخشان هنرمندانش، اثری درخشان و ماندگار در ژانر وحشت گوتیک است.

 

۶. احضار (The Changeling)

کارگردان: پیتر مداک

تاریخ اکران: ۱۹۸۰

The Changeling

امروزه بسیاری از طرفداران ژانر گوتیک، ترجیح می‌دهند که فیلم‌هایی مانند شیطان تمام وقت (The Devil All Time) یا آثار مشابهی را تماشا کنند. اما ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که آثار گوتیک کلاسیک دارند، باعث می‌شود که مخاطبان بیشتری سمت این ژانر بروند. فیلم احضار (The Changeling) از پیتر مداک، اثری است که با وجود درون مایه‌های وحشتناک و مفاهیم ماوراء‌الطبیعه‌ای، مخاطبین این ژانر را مجذوب خود می‌کند. جورج سی. اسکات، نقش قهرمان اصلی این فیلم به نام جان راسل را بازی می‌کند. در این فیلم شما با راه‌پله‌های مارپیچ، ویلچرهای خالی از انسان، صداهای مرموز و ترسناک، اسباب‌بازی‌های کودکانه‌ی وهم‌آور و یک عمارت گوتیک ترسناک و خالی مواجه هستید. وجود تمامی این عناصر به ما نوید یک فیلم جذاب با ژانر وحشت گوتیگ را می‌دهد.

 

۵. مصاحبه با خون‌آشام (Interview With The Vampire)

کارگردان: نیل جردن

تاریخ اکران: ۱۹۹۴

Interview With The Vampire

تعداد زیادی از منتقدین سینمایی، فیلم مصاحبه با خون‌آشام (Interview With The Vampire) نیل جردن را یکی از بهترین فیلم‌های دوران حرفه‌ای برد پیت می‌دانند که تا به امروز در آن نقش‌آفرینی کرده است. در این فیلم ما شاهد هنرنمایی بازیگران معروف دیگری همچون تام کروز و کریستن دانست هستیم. وجود روابط عاشقانه‌ی عجیب و مصیبتی به نام جاودانگی، از مهره‌های اصلی داستان این فیلم هستند. نیل جردن با فیلم‌برداری این اثر در شهر نیواورلئان آمریکا، از تمامی ویژگی‌های که می‌توانند شاکله‌ی اصلی یک فیلم گوتیک باشند، نهایت استفاده را برده است. از نوع پوشش و طراحی‌های خاص صحنه گرفته تا اجساد پوسیده و مقدار زیادی از خون؛ عناصری که به خوبی حس وحال تماشای یک گوتیک کلاسیک را به ببینده می‌بخشند.

 

۴. بی‌گناهان (The Innocents)

کارگردان: جک کلایتون

تاریخ اکران: ۱۹۶۱

The Innocents

بی‌گناهان (The Innocents) شاهکار جک کلایتون، دلهره و نگرانی را به سطح دیگری می‌رساند. بی‌گناهان با فیلم‌برداری سیاه‌ و سفید خود توسط فردی فرانسیس، فیلم‌بردار بزرگ هالیوود، توانسته است اثر بی‌نظیری را در ژانر وحشت گوتیک، خلق کند. این فیلم به لطف سبک خاص فیلم‌برداری خود، فضای وهم‌آوری را بوجود آورده است که باعث می‌شود بیننده نسبت به تمامی اتفاقاتی که در حال رخ دادن هستند، دچار شک و تردید شود. با اقتباس از رمان سخت‌تر شدن اوضاع (The Turn of The Screw) نوشته‌ی هنری جیمز، ترومن کاپوتی، فیلم‌نامه‌ی این شاهکار سینمایی را به نگارش در آورده است؛ نویسنده‌ی قهاری که بیشتر به خاطر کتاب جنایی غیر داستانی‌اش «در کمال خونسردی» شناخته می‌شود.

 

۳. قله‌ای به رنگ خون (Crimson Peak)

کارگردان: گیرمو دل تورو

تاریخ اکران: ۲۰۱۵

Crimson Peak

قله‌ای به رنگ خون (Crimson Peak) با هنرنمایی تام هیدلتسون، میا واشیکوفسکا و جسیکا چیستین، داستان زنی به نام ادیت را روایت می‌کند که عاشق سِر توماس شارپ می‌شود. مردی جذاب و فریبنده که پس از ازدواج با ادیت به همراه او ساکن عمارت باستانی و گوتیک خود در منطقه‌ی دورافتاده‌ای که در کشور انگلستان قرار دارد، می‌شوند. ادیت در عمارت با خواهر مرموز همسرش یعنی  لیدی لوسیل شارپ آشنا می‌شود. لیدی شارپ رازهای ناگفته‌ی بسیاری را در سینه‌ی خود محبوس کرده است و به نظر می‌رسد که مسئول نگهبانی و محافظت از اسرار تاریک و مخوف خاندان شارپ است.

ادیت زنی است که با دنیای مردگان می‌تواند ارتباط برقرار کند. او سعی می‌کند تا اسرار این عمارت مخوف را کشف کند اما بعد از مدتی متوجه می‌شود که مردگان عامل اصلی ترس نیستند و این انسان‌ها هستند که باید بیشتر از آن‌ها ترسید. گیرمو دل تورو در قله‌ای به رنگ خون، عاشقانه‌ای حیرت‌انگیز را که با صحنه‌های جذاب و گوتیک آمیخته شده است را به خوبی توانسته ترسیم کند.

 

۲. در چنگ ارواح (The Haunting)

کارگردان: رابرت وایز

تاریخ اکران: ۱۹۶۳

The Haunting

رابرت وایز در طول دوران حرفه‌ای کار خود با ژانرهای مختلفی سروکار داشته است؛ بنابراین جای تعجب نیست که یک فیلم گوتیک ترسناک را نیز ساخته باشد. در چنگ ارواح (The Haunting) با اقتباس از داستان «خانه‌ی جن‌زده» نوشته‌ی شرلی جکسون، فیلمی باشکوه و جذاب است. این فیلم داستان عمارتی شیطانی، یک محقق موضوعات علم  ماوراءالطبیعه، یک پیش‌گو، زنی آسیب دیده از لحاظ عاطفی و صاحب عمارت را روایت می‌کند.

این شاهکار گوتیک، خط داستانی زنی آسیب دیده از لحاظ عاطفی و احساسی را دنبال می‌کند. فیلمی که به خوبی از معقوله‌ی ماوراءالطبیعه استفاده می‌کند و هرگز وجودش را انکار نمی‌کند و از همان ابتدای فیلم متوجه می‌شویم که با عمارتی شیطانی مواجه هستیم. دیوید بولتون، فیلم بردار این اثر با استفاده از دورنماهایی با زاویه‌ی پایین و بالا، همچنین با استفاده از لنزهای مخدوش، حس ترس و دلهره را به اوج می‌رساند. جای تعجب نیست که مارتین اسکورسیزی، فلیم‌ساز آمریکایی  این اثر را به عنوان ترسناک‌ترین فیلم عمرش نام برده است.

 

۱. ربه‌کا (Rebecca)

کارگردان: آلفرد هیچکاک

تاریخ اکران: ۱۹۴۰

Rebecca

آلفرد هیچکاک، کارگردان ماندگار هالیوود به‌عنوان استاد تعلیق در سینما شناخته می‌شود. فیلم‌های او، الهام بخش بسیاری از آثار هیجان‌انگیز در سال‌های بعد از هیچکاک بوده‌اند. اولین فیلم او در هالیوود، اثری وحشتناک بود. ربه‌کا (Rebecca) با اقتباس از رمانی به همین نام، نوشته‌ی دافنه دوموریه، فیلمی است. که المان‌های وحشت گوتیک را به نمایش درمی‌آورد. اثری ماندگار با هنرنمایی لارنس الیویه با بازی در نقش ماکسیم دو وینتر و جوآن فونتین در نقش خانم دو وینتر. در حالی که هیچکاک، فلیم‌های ترسناک دیگری را مانند «پرندگان»، «سرگیجه» و «مهمان‌سرای جامائیکا» ساخته است، اما از ربه‌کا به عنوان برترین اثر او در ژانر وحشت، یاد می‌شود. در آخر باید به این نکته اشاره کرد که جودیت اندرسون به‌قدری شخصیت خانم دانور را خوب بازی کرده است که ربه‌کا را بیش از پیش به اثری تماشایی تبدیل کرده است.

 

لذت تماشای فیلم و سریال در نتفلیکس

برای خرید اشتراک پریمیوم NETFLIX به فروشگاه ما مراجعه کنید.

توسط
تومان