۱۰ فیلم‌برتر کیانو‌ریوز از نظر‌منتقدین

در این مقاله قصد داریم ۱۰ فیلم‌برتر کیانو‌ریوز از نظر‌منتقدین را معرفی کنیم: کیانو چارلز ریوز، بازیگر معروف اهل کانادا که در بیروت متولد شده و دوران کودکی و نوجوانی خود را در تورنتو سپردی کرده. کیانو ریوز کار خود را در تئاتر و برنامه‌های تلویزیونی آغاز کرد و توانست در دهه‌ی سوم زندگی خودش به یک ستاره‌ی بزرگ هالیوودی تبدیل شود. از سری فیلم‌های ماتریکس که کیانو ریوز را به جهان معرفی کردند گرفته تا فیلم‌های جان ویک که یک چهره‌ی ماندگار و جاودان را از کیانو ریوز به تصویر کشیدند.

کیانو ریوز در سال‌های اخیر به لطف حضورش در بازی Cyberpunk 2077 در نقش جانی سیلورهند، به یکی از چهره‌های معروف دنیای ویدیوگیم نیز تبدیل شده و حالا می‌توان از او به عنوان یکی از سوپراستارهای بزرگ صنعت سرگرمی نام برد. کیانو ریوز در دوم سپتامبر سال ۱۹۶۴ متولد شده و حالا ۵۶ ساله است. او در طول بیش از نیم قرن زندگی خود در بیشتر از ۵۰ فیلم سینمایی حضور داشته که بسیاری از آن‌ها با استقبال زیادی از سوی بینندگان و منتقدین همراه بوده‌اند.

 

۱۰. John Wick: Chapter 3 – Parabellum (2019)

امتیاز متاکریتیک: ۷۳John Wick: Chapter 3

 

سری فیلم‌های جان ویک نهایتا سومین دنباله‌ی خود را تحت عنوان فیلم John Wick: Chapter 3 Parabellum دریافت کرد و باری دیگر کیانو ریوز را در نقش محبوب‌ترین کاراکتر نزد طرفداران خودش قرار داد. نخستین فیلم جان ویک یک اکشن – جنایی تمام عیار بود که تمامی توانمندی‌های کیانو ریوز در بازیگری و همچنین هنرهای رزمی را مورد استفاده قرار می‌داد و فیلم جان ویک ۳ نیز از همه‌نظر بهتر از آن عمل می‌کند. این فیلم یک سطح کاملا جدید از توانایی کیانو ریوز در نقش‌های اکشن را به تصویر می‌کشد و به قول گفته‌ی منتقد این فیلم در نشریه‌ی رولینگ استون، شاهد جان ویکی هستیم که کیانو ریوز زاده شده برای نقش‌آفرینی کردن آن.

سومین فیلم در سری فیلم‌های John Wick بسیار بزرگتر و خونین‌تر از دو نسخه‌ی قبلی است و اینبار کیانو ریوز را در نقش آدمکش معروف و ترسناکی می‌بینیم که یک جایزه‌ی بزرگ و گران‌قیمت برای سرش گذاشته‌اند و ارتشی از آدمکش‌ها از سرتاسر آمریکا برای کشتنش بسیج شده‌اند. جان ویک حالا وارد یک ماجراجویی نفسگیر و بدون استراحت می‌شود که طی آن حتی از آمریکا نیز خارج می‌شود و در قسمتی از آن به عنوان یک آدمکش اصیل، آداب مربوط به قاتلین حسن صباح را هم به جا می‌آورد.

درست در آخرین ثانیه‌های فیلم جان ویک ۳ وقتی که کیانو ریوز را درحال به تکامل رساندن شخصیت آدمکشش در جهت رستگار شدن و خداحافظی کردن با آن می‌بینیم، به یکباره داستان وارد فاز جدیدی شده و در دست تولید بودن قسمت چهارم تایید می‌شود.

 

۹. River’s Edge (1987)

امتیاز متاکریتیک: ۷۳

River’s Edge

 

کیانو ریوز را اغلب به عنوان هنرپیشه‌ای می‌شناسیم که در طول سه دهه‌ی اخیر با نقش‌آفرینی‌هایی مثل نئو در سری فیلم‌های ماتریکس یا جان ویک در سری فیلم‌هایی با همین نام به شهرت رسیده است و طبیعتا توانایی‌های بازیگری‌اش را هم در قالب همین فیلم‌ها به تکامل رسانده است. اما لازم است بدانید یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های کیانو ریوز که بدون شک در رده‌ی ۱۰ نقش‌آفرینی برتر آن قرار می‌گیرد، بازی او در سنین نوجوانی در فیلم River’s Edge است. فیلمی که در سال ۱۹۸۷ اکران شده و درباره‌ی گروهی از نوجوانان است که یکی از اعضایشان مرتکب به قتل یکی از دوستان دخترش می‌شود. کیانو ریوز هم در نقش شخصیتی که در مرکز این گروه قرار دارد، باید با پیشامدهای این قتل دست و پنجه نرم کرده و دوستانش را برای مقابله با شرایط پیش آمده همراهی کند.

الن موریسون (Alan Morrison) از نشریه‌ی امپایر درباره‌ی فیلم River’s Edge اینگونه نوشته است که “فیلم River’s Edge یک داستان غمگین و تکان‌دهنده از واقعیت‌های وحشتناک یک آمریکای کثیف و جهنمی را روایت می‌کند. عملکرد خیره‌کننده و بعضا دیوانه‌وار برخی از هنرپیشه‌های حاضر در آن، فیلم River’s Edge را به یک سفر به یادماندنی و ماندگار تبدیل کرده‌اند”.

 

۸. The Matrix (1999)

امتیاز متاکریتیک: ۷۳

The Matrix (1999)

 

بزرگترین و به یاد ماندنی‌ترین نقش‌آفرینی کیانو ریوز. فیلمی که سال‌ها از فیلم‌های سال ۱۹۹۹ جلوتر بود و پیشروی شیوه‌ای جدید از فیلمسازی شده بود که در آن بازیگران قادر به انجام کارهای خارق‌العاده‌ای بودند که مغز مخاطبین سینما را در آن سال‌ها منفجر می‌کرد. فیلم The Matrix که کیانو ریوز را در نقش شخصیت اصلی خودش به نام نئو داشت، خیلی زود به یک عنصر فرهنگی تبدیل شد که مرزهای کشورها و قاره‌های مختلف را درنوردید و به یک محصول جهانی پرطرفدار تبدیل شد.

فیلم The Matrix روایتگر داستانی علمی – تخیلی از یک آینده‌ی دستوپیایی و آخرالزمانی بود که در آن یک تشکیلات هوش مصنوعی به نام ماتریکس کنترل زمین را به دست گرفته‌ و انسان‌ها را درون خوابی طولانی فرو برده‌ که در آن یک زندگی معمولی را در یک جهان سالم سپری می‌کنند. در این بین گروهی از مبارزین که از تشکیلات روبات‌ها – یا همان ماتریکس – در امان مانده‌اند و واقعیت جهان را مشاهده می‌کنند، به دنبال یک ناجی جدید به نام نئو، قصد نابودی ماتریکس را دارند. فیلم ماتریکس یک اکشن علمی – تخیلی جذاب است که کونگ فو و فلسفه در آن با یکدیگر ادغام شده و داستان نجات بشریت از چنگ واقعیتی مجازی و غیرواقعی به نام ماتریکس را روایت می‌کند.

 

۷. Dangerous Liaisons (1988)

امتیاز متاکریتیک: ۷۴

Dangerous Liaisons

 

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، کیانو ریوز علاوه بر نقش‌آفرینی‌های معروف و ماندگارش در اکشن‌های مدرن و بلاک‌باسترهای علمی – تخیلی، در فیلم‌های تاریخی هم دستی بر آتش دارد و در کارنامه‌اش چندین نقش‌آفرینی موفقیت‌آمیز در فیلم‌های تاریخی به چشم می‌خورند. فیلم Dangerous Liaisons یکی از همین فیلم‌های تاریخی است که سال‌ها پیش از شهرت جهانی کیانو ریوز با فیلم The Matrix اکران شده و از قضا تمامی منتقدان بازی تحسین‌برانگیز و بی‌نقص کیانو ریوز را ستایش کرده‌اند.

فیلم Dangerous Liaisons یک عاشقانه‌ی تاریخی است که پیش از انقلاب بزرگ فرانسه، در این کشور جریان دارد و در آن کیانو ریوز به طور همزمان به اغوای شخصیت‌های زنی که توسط اوما ترمن (Uma Thurman) و گلن کلوس (Glenn Close) نقش‌آفرینی شده‌اند می‌پردازد و سپس شخصیت مردی را که جان مالکویچ (John Malkovich) نقش‌آفرینی‌اش را برعهده دارد، به قتل می‌رساند.

کیانو ریوز در فیلم Dangerous Liaisons با بازیگران بسیار خوبی همبازی شده است و جالب‌ترین نکته در این رابطه آن است که اغلب منتقدین به تحسین نقش‌آفرینی خوب او پرداخته‌اند و بازی کیانو ریوز را یکی از دلایل اصلی تماشای این فیلم دانسته‌اند. این فیلم به یک دوره‌ی تاریخی بسیار خاص و منحصر به فرد پرداخته که در آن فرانسه از وضعیت اجتماعی بسیار پیچیده‌ای برخوردار است که موجب فاصله‌ی زیاد طبقاتی بین اشرافی‌ها و مردم عادی شده (همان مشکلاتی که منجر به انقلاب بزرگ فرانسه شدند و پادشاهی پیش از آن را برانداختند). فیلم Dangerous Liaisons مجموعه‌ای از روایت‌های درگیرکننده و تاثیرگذار درباره‌ی عشق، اغوا و خیانت است که همانند یک نمایش تماشایی و خیره‌کننده به تصویر کشیده می‌شود.

 

۶. John Wick: Chapter 2 (2017)

امتیاز متاکریتیک: ۷۵

John Wick: Chapter 2

 

اولین دنباله‌ی فیلم بسیار موفق جان ویک تحت عنوان فیلم John Wick: Chapter 2. در سال ۲۰۱۷ به اکران درآمد و یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های کیانو ریوز را به نمایش گذاشت. فیلم جان ویک از هر نظر بهتر از فیلم اول بود و بعدها فهمیدیم که حتی سومین فیلم این مجموعه که یک اثر بسیار تماشایی و جذاب است هم نمی‌تواند جایگاهی بالاتر از این فیلم داشته باشد.

فیلم John Wick: Chapter 2 تمامی نقاط قوت فیلم قبلی را در خود جا داد و از آنجایی که تمامی بازخوردهای منتقدین و به ویژه طرفداران را از نزدیک دنبال کرده بود، دقیقا همان چیزی را به تصویر کشید که همه انتظارش را می‌کشیدند. یک اکشن نفسگیر که به مراتب پررنگ‌تر، خشن‌تر و مخاطب پسندتر از فیلم قبلی است و تماما پر شده از لحظات غافلگیرکننده‌ای که در آن‌ها اتفاقات به هیچ‌وجه طبق پیش‌بینی بیننده رخ نمی‌دهند و تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا او را شوکه کنند. کیانو ریوز با فیلم جان ویک ۲ توانست جای پای خود را به عنوان یکی از توانمندترین بازیگران ژانر اکشن – مبارزه‌ای محکم‌تر کند و چهره‌ای به مراتب ترسناک‌تر و بی‌رحم‌تر را از خود به جای بگذارد.

 

۵. My Own Private Idaho (1991)

امتیاز متاکریتیک: ۷۷

My Own Private Idaho

 

فیلم My Own Private Idaho را می‌توان نقطه عطفی دانست‌که کیانو‌ریوز را به عنوان‌یک بازیگر‌حرفه‌ای و با‌‌استعداد به‌سینما معرفی‌کرد. کیانو ریوز از مدت‌ها قبل با ریور فنیکس (برادر بزرگتر واکین فنیکس که در دوران جوانی مُرد) رفاقت داشت. و در این فیلم با همکاری او نقش‌آفرینی دو شخصیت اصلی داستان را برعهده گرفت. کیانو ریوز در فیلم My Own Private Idaho در نقش یک کلاهبردار خیابانی ظاهر می‌شود. که به دنبال مادر گم‌شده‌ی دوستش می‌گردد و دوستش با نقش‌آفرینی ریور فنیکس نیز همواره در‌تمامی لحظات‌فیلم در‌کنارش دیده‌می‌شود. داستان‌فیلم My Own Private Idaho در‌واقع یک اقتباس شخصی و تغییر یافته از نمایشنامه‌ی هنری چهارم (Henry IV) شکسپیر‌است. و چنانچه از آثار الهام گرفته از نمایشنامه‌های شکسپیر انتظار می‌رود، یک روایت غمگین و تکان‌دهنده را به ارمغان آورده‌است.

همانطور که به آن اشاره کردیم، فیلم My Own Private Idaho کیانو‌ریوز و ریور‌فنیکس را در‌قالب دو‌هنرپیشه‌ی‌جوان به جهان‌سینما معرفی‌کرد. و پس از آن سیلی از پیشنهادات همکاری به سوی آن‌ها سرازیر شد. ریور فنیکس اما متاسفانه عمر کوتاهی داشت و در همان سال‌ها طی اتفاقی تلخ و تکان‌دهنده از دنیا رفت. کیانو ریوز هم با انبوهی از خاطرات غمگین از گذشته‌ی سختش به راه‌خود ادامه‌داد و سرانجام‌به یکی‌از بزرگترین ستاره‌های‌هالیوودی تبدیل‌شد.

 

۴. Speed (1994)

امتیاز متاکریتیک: ۷۷

Speed

کیانو ریوز را اغلب در نقش شخصیت‌های خلافکار و مخوف یا قهرمانان یاغی و قانون‌گریز می‌شناسند. اما باید بدانید که یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او مربوط به بازی او در نقش یک افسر پلیس است. فیلم Speed کیانو ریوز را در نقش یک مامور از اداره‌ی پلیس شهر لس آنجلس قرار می‌دهد. ماموری که درون یک اتوبوس حاوی بمب گیر افتاده و چنانچه‌اتوبوس سرعتش‌را به کم‌تر از ۵۰‌مایل در‌ساعت کاهش‌دهد، بمب منفجر‌می‌شود.

فیلم Speed همانطور که از اسمش پیداست، بی‌وقفه درحال پیشروی است و یک‌دم آرامش را در فضای فیلم برقرار نمی‌کند. رفته‌رفته بیننده‌ی‌فیلم نیز پا‌به‌پای افراد‌حاضر در اتوبوس اضطراب منفجر‌شدن بمب را احساس‌کرده و با شخصیت‌های حاضر در فیلم همراه‌می‌شوند. کیانو ریوز به عنوان یک ارتش تک‌نفره، تنها مامور حاضر در این اتوبوس است. او باید تمام تلاشش را برای انهدام موفقیت آمیز اتوبوس در خارج از شهر یا خنثی کردن بمب به کار‌بگیرد. همه‌ی این‌اتفاقات نیز‌درحالی رخ‌می‌دهند که اتوبوس‌با سرعت‌زیادی در‌بزرگراه‌های مرکز‌شهر درحال‌عبور است و راننده‌اش‌هم به‌هیچ‌وجه نباید پایش‌را از روی پدال‌گاز بردارد!

حتی مطالعه‌ی خلاصه‌ی داستان فیلم Speed هم جو استرس‌زا و پرتنش درون فیلم را برای مخاطب تداعی می‌کند.

 

۳. Parenthood (1989)

امتیاز متاکریتیک: ۸۲

Parenthood

 

فیلم Parenthood به کارگردانی ران هاوارد (Ron Haward) ساخته شده و در سال ۱۹۸۹ به اکران درآمده است. این فیلم همانطور که از اسمش پیداست، چالش‌های پیش‌روی یک زن و شوهر حین به دنیا آمدن فرزندان‌شان به‌تصویر می‌کشد. استیو مارتین در این فیلم نقش پدر یک خانواده متشکل از یک همسر و سه فرزند دختر را به تصویر‌می‌کشد. که شخصیت نقش‌آفرینی شده توسط کیانو ریوز می‌خواهد از یکی از دخترانش خواستگاری کند. استیو مارتین از سویی دیگر یک فرزند دیگر را نیز در راه دارد و به تازگی خبردار شده‌که همسرش حامله‌است. راستش را بخواهید، کیانو ریوز شخصیت اصلی فیلم Parenthood نیست. اما عملکرد رضایت‌بخشی را در کنار تیم هنرپیشه‌های بسیار خوب این فیلم به نمایش گذاشته است.

 

۲. Toy Story 4 (2019)

امتیاز متاکریتیک: ۸۴

Toy Story 4

مجموعه‌ی انیمیشنی‌محبوب و بسیار‌پرطرفدار پیکسار پس‌از سال‌ها‌انتظار برگشت و نتیجه‌اش چیزی‌نبود بجز انیمیشن‌سینمایی موفق و بسیار‌تماشایی Toy Story 4. انیمیشن Toy Story 4 نیز مثل دیگر انیمیشن‌های قبلی این سری، شدیدا از سوی منتقدین مورد استقبال قرار گرفت. همچنین طبق معمول همانطور که انتظار می‌رفت، از سوی طرفداران نیز بازخورد بسیار خوبی را دریافت کرد.

طی دنباله‌های انیمیشن‌های Toy Story همواره شخصیت‌های جدیدی در هر دنباله به داستان اضافه می‌شوند. از این بابت انیمیشن Toy Story 4 نیز از این قاعده مستثنا نبود. این انیمیشن میزبان شخصیت‌های جدید متعددی بود و در واقع بیشترین‌تعداد شخصیت‌های جدید بین سه دو دنباله‌ی قبلی‌اش را داشت. یکی از این شخصیت‌های جدید در انیمیشن Toy Story 4 دوک کابوم (Duke Caboom) نام داشت که بزرگترین بدلکار کانادا‌بود. کیانو ریوز به عنوان نخستین همکاری‌اش با پیکسار، وظیفه‌ی صداگذاری شخصیت دوک کابوم را برعهده داشت. دومین فیلم برتر در لیست‌بهترین فیلم‌های کیانو ریوز از نظر منتقدین، اختصاص‌یافته به‌انیمیشن Toy Story 4 از پیکسار و والت‌دیزنی!

 

۱. Much Ado About Nothing (1993)

امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰%

Much Ado About Nothing

و اما بهترین فیلم کیانو ریوز از نگاه منتقدین، یک اقتباس سینمایی کلاسیک از آثار شکسپیر است. کارگردانی‌فیلم Much Ado About Nothing برعهده‌ی Kenneth Branagh بوده و توانسته یکی‌از بهترین و موفق‌ترین اقتباس‌های‌سینمایی از‌روی آثار‌شکسپیر را‌به ارمغان‌آورد. کیانو ریوز در این فیلم نقش شخصیتی به نام دان جان (Don John) را برعهده دارد. که در صدد شورش برعلیه برادر ناتنی سلطنتی‌اش برآمده. این فیلم هم مثل خیلی دیگر از فیلم‌های سینمایی اقتباس شده از روی آثار شکسپیر، داستانی جذاب و درگیرکننده‌را روایت‌می‌کند. که شخصیت‌های آن با عناصری نظیر عشق، خیانت و جاه‌طلبی درآمیخته شده‌اند.

 

تماشای آثار کیانو ریوز در نتفلیکس

برای خرید اشتراک پریمیوم NETFLIX به فروشگاه ما مراجعه کنید.

توسط
تومان